Pénzügyi szervezeti átvilágítás

„Mert a megoldás a részletekben rejlik...”

Pénzügyi folyamatok elemzése, átvilágítás, üzleti kontrolling, pénzügyi kontrolling

  • Üzleti tervezés és árképzés felülvizsgálása, kialakítása → átlátható és használható üzleti terv, átlátható, nyereséges árképzés

Jól átgondolt és használható üzleti terv elkészítése. Figyelembe vesszük, hogy mit ad el a vállalkozás, melyek és mekkorák a vállalkozás kapacitásai, ezek a kapacitások mekkora költséget jelentenek.

A nagy buktatók és veszélyek már az üzleti tervezés során előtérbe kerülnek, ezzel megspórolva esetleg nagy kudarcokat.

Az árképzést célszerű szakmai és üzleti szemmel is megvizsgálni. Beépítjük a termék direkt költségeit és a termékre jutó általános költségeket is. Az árkalkuláció segít kiszámítani a termék önköltségét.

  • Önköltségszámítás felülvizsgálása, Utókalkulálás kialakítása

Az önköltségszámításhoz tisztába kell tenni, hogy milyen önköltségi (vagy fedezeti) szinteket akarunk elkülöníteni. Minden vállalkozásnál célszerű kialakítani az önköltségszámítást, annak logikáját és felépítését.

Az önköltségszámítással együtt fontos bevezetni az utókalkulálást. Ez segíti a vállalkozást az irányok meghatározásában, profitábilis termékportfólió kialakításában.

  • Veszteségképzési helyek/pontok meghatározása és felülírása

A vállalkozások pénzügyi eredménye jelentősen függ a vállalkozás egyes részeinek az eredményétől. Nem feltétlen pénzügyi
nyereségként/veszteségként jelentkeznek ezek az eredmények, de a folyamatok végén így realizálódnak. Miközben növekszik a cég,
folyamatosan változik is. Ezen változások során sok-sok olyan része lesz a folyamatainak, amelyeket hozzá kellene igazítani a megváltozott körülményekhez. Ez teljes körűen szinte sosem tud megtörténni. Így többolyan része lesz a folyamatoknak, amelyek veszteséget képeznek.

Ez lehet a gyártás területén, de lehet  sok más helyen is, néha egészen váratlan helyeken. Ezen pontok meghatározása sok belső feszültséget is fel tud oldani, növeli a pénzügyi-szervezeti hatékonyságot, és ezzel a végén a pénzügyi eredményt javítja. Pl. az egyik utolsó esetünk: a veszteségpontok meghatározásakor: kiderült, hogy a Megbízónk logisztikai ügyintézője egy nap több mint 12 km-t mozog. (iroda - kamionok leszedő helye). Mivel az iroda helyét úgy határozták meg, hogy közel legyen a beszerzés irodájához. Ennek megváltoztatása azt eredményezte, hogy egy-egy logisztikai ügyintéző közel 40 %-kal több feladatot tudott ellátni, kisebb lett a fluktuáció, javult a területen a hangulat!

Ez azt okozta, hogy a téves adatrögzítés/hibás fuvarlevél/nem megfelelő áruellenőrzés  miatti reklamáció kevesebb mint a felére esett, ezzel közvetlen pénzügyi nyereséget okozva!

  • 3in1 árképzés

A legjobb a 3 fő árképzési módszer használata egyszerre: költségalapon határozzuk meg a minimum árunkat, a konkurencia árai alapján figyeljük meg mi a helyzet a piacon, majd értékalapon járjuk körbe azt is, hogy az adott termék vagy szolgáltatás mennyit érhet, milyen értéket képviselhet a vevőnk számára

  • Költségek optimalizálása: adott terület költségeinek közös átvizsgálása

Az optimalizálás során arra törekszünk, hogy a termékeink, munkánk minősége megmaradjon, de kevesebb pénzbe kerüljön. Átvizsgáljuk a különböző területek költségeit, mit lehet helyettesíteni, mit lehet elhagyni. Mi az, ami irreálisan sokba kerül a cégnek, és mindenképp foglalkozni kell vele.

  • Adatgyűjtés valóságtartalmának megvizsgálása: termelési adatok, egyéb adatok

Ahogy nő egy vállalkozás, úgy egyre több adatot kezd el gyűjteni különböző módokon és formákban.

Nem mindegy, hogy 80%-os adatokra alapozva építjük a vállalkozást, vagy épp 95%-ban pontos adatokra.

  • Meglévő pénzügyi folyamatok hatékonyságának elemzése és újragondolása

A többnyire hosszú időszak alatt folyamatosan kialakított/kialakult pénzügyi folyamatok a legritkább esetben kerülnek felülvizsgálata. Jó esetben csak 3-5 %-uk felesleges, de volt, hogy a folyamatok több mint 50%-át el lehetett hagyni.

  • Gyártási vagy szolgáltatási folyamatok pénzügyi hatékonyságának kialakítása. Minimum MOQ pontos pénzügyi meghatározása

A gyártás/szolgáltatás két szempontból sokszor újragondolásra kerül (a vevő és a belső folyamatok – lean- alapján). Ezeknek az újragondolásoknak ritkán része a pénzügyi folyamat/logika.

  • Vállalkozás pénzügyi tőkéjének ideális elosztása

A vállalkozások többnyire rendelkeznek pénzügyi tartalékokkal. Az ideális eloszlás megtalálása, pénzfelszabadulással jár, illetve költségcsökkenéssel. A legideálisabb esetben a Társaság jövőbeni beszerzéseinek az árfixálását is segítheti.

  • Pénzügyi-számviteli elemzés a vállalkozás üzleti és vagyonbiztonsága szempontjából – pénzügyi kockázat analízis

Pénzügyi kockázati analízis szakértő bevonásával.

  • Könyvelés strukturálása - dimenziók, költséghelyek kialakítása az ügyfél igényei, sajátosságai alapján

Egy vállalkozás átláthatóságának első lépése a könyvelés és a pénzügyek strukturálása. Ha több mindennel foglalkozik a cég, több üzletága van, akkor első körben érdemes az üzletágakat elkülöníteni könyvelési szempontból is.

  • Kontrolling alapvető hibáinak beazonosítása és átalakítása (túl sok adat, felesleges adatgyűjtések, túl mély adatelemzés)

A szervezetben az egyik legnagyobb adminisztrációs terület. A kontrolling folyamatok a legtöbb esetben túl részletes, semmitmondó táblázat-gyüjteményekké alakulnak.  Ezeknek az adatbázisoknak a létrehozása rengeteg energia, pénz, és egyéb erőforrások felhasználását jelenti. A legnagyobb hibájuk azonban nem ez, hanem hogy elfedik a valóságot.

Szervezeti adminisztráció jelentős csökkentése

A szervezet adminisztrációja szinte minden esetben folyamatosan változik. Ezen változások az adminisztráció növekedését szokták okozni. Miért? Sok oka van, a három leggyakoribból az egyik, hogy  a szervezetek vezetői / középvezetői is változnak, Mindenkinek más az elvárása, új táblázatot szeretne, de megmaradnak a arégi jelentések is, így egyre növekvő adminisztráció jön létre. 

Az adminisztráéció felesleges növekedésének másik gyakori oka, hogy a vállalkozás változását nem követi az adminisztráció ehhez igazítása. Pl. SAP-t használó Partnerünknél a bevezeés után még két évvel kézzel készítettek olyan kimutatásokat és táblázatokat, amelyeket az SAP önmagától is el tudott készíteni (még fejlesztés sem kellett hozzá!). Ezek olyan felesleges feladatvégzések, amelyek frusztrálják annak készítőjét, munkaidőt pazarolnak, és ezen keresztül gyakorlatilag veszteséget jelentenek. 

A harmadik jelentős ok szokott lenni, hogy ha egy vállalkozás még át is tekinti az adminisztrációját, akkor is többnyire ezt belülről teszi. Megszüntetnek egy-két jelentést, de alapvető változást nem tudnak elérni. A folyamatszabályozás mellett a szervezeti adminisztráció az, amelyet az abban részt vevők nem tudnak független félként kezelni, így a helyes kérdéseket sem tudják feltenni. Legtöbbször ezen a területen kellene külső szakértővel időről időre "újratervezni"